ارتباط بین دفاتر شرکت ها و سازمان ها
قطعا برقراری ارتباط بین شعبات و دفاتر یک سازمان به منظور استفاده مشترک از منابع سازمان و تبادل امن اطلاعات در کمترین زمان ممکن و با حداقل هزینه موجب افزایش کارایی و بهرهوری منابع انسانی میشود. بهترین راه حل برای برقراری یک ارتباط امن و پایدار شعبات یک سازمان درون شهری استفاده از ارتباط رادیویی و لینکهای بیسیم برای انتقال اطلاعات است. اما برای ارتباط بین شهری باید از راهکارهای مانند MPLS، VPLS و اینترنت استفاده کرد.
گروه مهندسی راتا شبکه قادر به مشاوره، پشتیبانی ، طراحی و راه اندازی انواع ارتباط رادیویی (Wireless PTP) و شبکه بین شهری (MPLS) جهت انتقال اطلاعات برروی بستری امن و مطمئن را بر روی فضای فرکانسی آزاد و فضای فرکانسی دارای مجوز میباشد.
ارتباط بین شعب از طریق شبکه
ارتباط بین شعب از طریق شبکه در سازمانها و نهادهایی که دارای چندین مکان یا شعبه هستند، بسیار مهم و حیاتی است. این ارتباطات میتوانند از انواع مختلفی باشند و بسته به نیازها و اهداف سازمان تنظیم شوند. در زیر توضیحاتی در مورد کاربردهای ارتباط بین شعب از طریق شبکه آمده است:
شبکه های ارتباطی
سازمانها میتوانند از شبکههای مختلفی برای برقراری ارتباط بین شعب استفاده کنند. این شبکهها ممکن است شامل اینترنت، شبکه Voip (صدا از طریق اینترنت)، شبکههای خصوصی مجازی (VPN)، فریم رله، MPLS و غیره باشند. هرکدام از این شبکهها ویژگیها و کاربردهای خاص خود رادارند.
مدیریت شبکه
مدیریت و نظارت بر شبکههای ارتباطی بسیار مهم است. این شامل مانیتورینگ عملکرد شبکه، مدیریت پهنای باند (Bandwidth Management)، مدیریت خطاها و اشکالزدایی (Troubleshooting) میشود. با مانیتورینگ ارتباطات شعب خود می توانید از کیفیت ارتباطات خود و همچنین عملکرد صحیح ارتباط اطمینان حاصل نمائید.
شبکه های ارتباطی
سازمانها میتوانند از شبکههای مختلفی برای برقراری ارتباط بین شعب استفاده کنند. این شبکهها ممکن است شامل اینترنت، شبکه Voip (صدا از طریق اینترنت)، شبکههای خصوصی مجازی (VPN)، فریم رله، MPLS و غیره باشند. هرکدام از این شبکهها ویژگیها و کاربردهای خاص خود رادارند.
مدیریت شبکه
مدیریت و نظارت بر شبکههای ارتباطی بسیار مهم است. این شامل مانیتورینگ عملکرد شبکه، مدیریت پهنای باند (Bandwidth Management)، مدیریت خطاها و اشکالزدایی (Troubleshooting) میشود. با مانیتورینگ ارتباطات شعب خود می توانید از کیفیت ارتباطات خود و همچنین عملکرد صحیح ارتباط اطمینان حاصل نمائید.
برنامهریزی و هماهنگی
برنامهریزی مناسب و هماهنگی بین شعبهها برای استفاده بهینه از شبکه و منابع فنی بسیار حائز اهمیت است. این موضوع شامل تخصیص منابع به شعبهها، زمانبندی برگزاری اجلاسها یا جلسات مجازی، و تعیین اولویتها برای پشتیبانی از شعبهها میشود.
مزایای اتصال مراکز پراکنده یک سازمان و نرمافزارهای مشترک
استفاده از نرمافزارهای مشترک و سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) میتواند به بهبود ارتباط و همکاری بین شعبهها کمک کند.
در کل، ارتباط بین شعب از طریق شبکه برای بهبود کارکرد و هماهنگی در یک سازمان با شعبههای متعدد است. این ارتباطات به سازمانها کمک میکنند تا اطلاعات را بهصورت سریع و امن به اشتراک بگذارند و فرآیندهای کاری را بهینهسازی کنند.
- سرعت نصب و راهاندازی بسیار مناسب
- حذف محدودیت فیزیکی برای کاربران
- قابلیت تغییر مکان در کمترین زمان ممکن
- امکان برقراری ارتباط بین مراکز دورافتاده یا صعبالعبور
- امکان تامین ارتباط اینترنتی برای یکی از شعب و مدیریت یکپارچه دسترسی به اینترنت و ارتباطات فراسازمانی
- امکان یکپارچهسازی سیستم تلفن داخلی پرسنل بدون نیاز به در اختیار داشتن شبکه تلفن شهری در تمام دفاتر
- امکان به اشتراک گذاری منابع شبکه مانند پرینترها، فایل سرور، نرم افزارهای موجود در یکی از واحدها مانند مالی یا CRM و …
مزایای اتصال مراکز پراکنده یک سازمان و نرمافزارهای مشترک
استفاده از نرمافزارهای مشترک و سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) میتواند به بهبود ارتباط و همکاری بین شعبهها کمک کند.
در کل، ارتباط بین شعب از طریق شبکه برای بهبود کارکرد و هماهنگی در یک سازمان با شعبههای متعدد است. این ارتباطات به سازمانها کمک میکنند تا اطلاعات را بهصورت سریع و امن به اشتراک بگذارند و فرآیندهای کاری را بهینهسازی کنند.
- سرعت نصب و راهاندازی بسیار مناسب
- حذف محدودیت فیزیکی برای کاربران
- قابلیت تغییر مکان در کمترین زمان ممکن
- امکان برقراری ارتباط بین مراکز دورافتاده یا صعبالعبور
- امکان تامین ارتباط اینترنتی برای یکی از شعب و مدیریت یکپارچه دسترسی به اینترنت و ارتباطات فراسازمانی
- امکان یکپارچهسازی سیستم تلفن داخلی پرسنل بدون نیاز به در اختیار داشتن شبکه تلفن شهری در تمام دفاتر
- امکان به اشتراک گذاری منابع شبکه مانند پرینترها، فایل سرور، نرم افزارهای موجود در یکی از واحدها مانند مالی یا CRM و …
ارتباطات تلفنی بر بستر ویپ
یکی از بارزترین ویژگیهای ویپ در سازمانها، اتصال دفاتر، شعب و کارخانهها به دفتر مرکزی میباشد. به عبارت سادهتر تمامی دفاتر شما در هر نقطهای از دنیا که باشند بهصورت یکپارچه درمیآیند و علاوه بر اینکه ارتباطات بین دفاتر کاملاً رایگان میگردد، شما میتوانید از امکان انتقال خطوط شهری بین دفاتر استفاده نمایید و این به معنی کاهش هزینهها و سهولت در برقراری ارتباط در سازمانها میباشد. همچنین اگر یک سازمان دارای دفتر یا کارخانهای در نقطهای باشد که امکان تخصیص تلفن شهری از طریق مخابرات وجود ندارد، میتوانید از طریق سیستم تلفنیVoIP خطوط دفاتر دیگر خود را به آنجا انتقال دهید. با توجه به درخواستها و سفارش سازی های مختلف در این حوزه و مبحث مربوط به انتقال خطوط از طریق ویپ و امکانات بسیاری که در این زمینه موجود است، یکی از قابلیت های ویپ ، ارتباط بین شعب می باشد. تفاوتی که VoIP با سانترال های قدیمی دارد این است که ویپ بر روی بستر دیجیتال عمل می کند اما سانترال های قدیمی برای برقراری ارتباط از طریق کابل معمولی استفاده می کردند و از زوج سیم های مسی در آن ها استفاده می شد. تکنولوژی تلفن های جدید نیز از طریق پورت شبکه امکان برقراری تماس را فراهم کرده اند.
از آنجایی که شبکه برای شرکت ها و سازمان ها تبدیل به امری ضروری شده ، ارتباط بین زیر مجموعه های سازمان هایی که بیش از یک دفتر یا کارخانه دارند امری اجتناب ناپذیر می باشد. ارتباط بین سازمانی از طریق ویپ می تواند باعث سهولت و سرعت در انتقال اطلاعات ، ارتباطات صوتی و تصویری ، به اشتراک گذاری منابع و موارد متعدد بین شعبه های مختلف یک سازمان شود.
چهار دلیل مهم برای استفاده از ویپ به جای خط تلفن عادی
به طور خلاصه 4 دلیل اصلی وجود دارد که از مزیت های سیستم ویپ نسبت به خطوط تلفن عادی محسوب می شوند:
کاهش هزینه ارتباطات : با از بین بردن هزینه های اضافه برای تماس های بین شعب و بین کارمندان یک دفتر و تماس رایگان با افرادی که سیستم تلفنی ویپ در اختیار دارند.
قابلیت های بی شمار تلفنی رایگان : امکانات ویژه مانند صندوق صوتی ، انتظار تماس ، پاسخ اتوماتیک به تماس ها ، منو راهنما و بسیاری امکانات دیگر که بدون خرید تجهیزات اضافه با تکنولوژی ویپ امکان پذیر است.
استفاده راحت : با تکنولوژی ویپ بعد از راه اندازی به سادگی می توانید بدون خرید تجهیزات اضافه به قابلیت هایی مانند صندوق صوتی و منشی تلفنی اتوماتیک دسترسی داشته باشید.
قابلیت جا به جایی : استفاده از قابلیت هایی مانند Follow-me و Find-me برای پاسخ دادن به تماس ها ، قابلیت انتقال تماس در صورت در دسترس نبودن ، قابلیت دسترسی به خط تلفن شرکت حتی در مسافرت و …
سخن آخر
پیش از ایجاد ارتباط بین شعب بهتر است شما با متخصصین این امر مشورت بفرمائید. گاهی نیاز می باشد شما از ترکیب روش ها، جهت ارتباط چندین شعبه استفاده نمایید و یک روش به عنوان بهترین روش برای تمامی شرکت ها وجود ندارد. شرکت پیشگامان شبکه راتا با انجام پروژه های متعدد ارتباط دفاتر و شعب می تواند بهترین روش را به شما پیشنهاد و در صورت تمایل، پیاده سازی و پشتیبانی نماید.